"när jag blir stor vill jag bli gravid och få såna där superkrafter"

Allt om barn är allt som oftast en helt vidrig sida. Den är länkad till bl a DN:s hemsida och därför brukar jag ibland klicka mig in på denna hemska sajt. Ibland, ibland, finns där litet vettigt material, som t ex en BVC-sköterska som svarar på frågor, eller tonårsexperten som brukar ha rätt bra svar. Idag blev jag lite nyfiken, blandat med en stor del fasa, över rubriken "Gravida - superkvinnor? Javisst, de besitter alla möjliga superkrafter!" och klickade tyvärr på länken.

"Artikeln" är ett bildspel med bildtext till som berättar om de övernaturliga krafter en gravid kvinna får. Jag har valt ut mina favoriter:

1. Inneboende kraft – att naturligt besitta kunskaper och förmågor som vanligtvis måste läras in
Din mormor gjorde det. Och din mamma gjorde det. Och nu är det din tur att vara gravid. Och helt plötsligt vet du precis vad du ska göra. Vissa kallar det moderlig intuition, men det om någonting är en riktig superkraft.


Nej! Skulle jag bli gravid skulle jag inte ha en aning om vad som händer med min kropp och jag skulle inte veta precis vad jag skulle göra. Jag skulle behöva köpa en massa böcker och verkligen läsa in mig på ämnet. Att föda barn är visserligen något som många många kvinnor gör och har gjort dag efter dag, år efter år, men varje graviditet är unik - det borde väl Allt om barn känna till? Allt om barn borde även känna till att ca 15 000 kvinnor dör varje dag till följd av graviditet eller förlossning. Detta tar fler liv än vad malaria, aids och tbc tar tillsammans. Det här visar att medicinsk kunskap och läkarvård är otroligt viktigt och att graviditet och förlossning inte är en urkraft som bara finns där hos varje kvinna. Att se kvinnan som en övernaturlig varelse när hon är gravid och anta att hon ska ha "krafter" som är nedärvda gör henne könad på ett helt vidrigt sätt. Hon blir ett väsen och inte en människa.

2. Övernaturlig förmåga – kommunikation med spöken eller väsen i andevärlden
Kanske snick-snackar du inte med ett spöke, men den lilla människan som växer inuti dig känns ibland som en utomjording som bosatt sig i din kropp. Och allt sparkande och sprattlande som hon eller han gör måste ju betyda någonting, bebisen sänder ut ett hemligt meddelande till dig.

Måste återigen framhålla att jag inte varit gravid och att jag inte har en aning om hur det är - jag känner inte av mina "nedärvda kunskaper". Jag tror absolut att det måste kännas jättekonstigt att ha något som rör sig och sprattlar i magen. Vissa kvinnor älskar det nog, andra finner det säkert obehagligt. Men snälla Allt om barn, tilloch med jag vet att ett barn växer i magen och att det utvecklas till att bli en liten människa. Det äter, leker och sover i magen. Det sparkar. Mest antagligen för att det kan men också för att det "pratar". Okej vi får ta det här igen: en gravid kvinna är inget väsen, hon är en människa. Barnet är ett barn = en människa. Visst kommunicerar barnet men snälla, "bebisen sänder ut ett hemligt meddelande till dig". Oooooo det övernaturliga barnet/utomjordningen skickar ett hemligt meddelande till det övernaturliga superväsen som har en alien i sin mage. Seriöst, ge er.

3. Djurlikt beteende – att efterlikna djurens sätt att leva
Mammaalligatorer bär sina barn i munnen för att skydda dem från rovdjur och havsuttrar sveper in sina barn i sjögräs så att de inte flyter iväg. Som mamma kommer du att göra allt det – och mer (mycket läskigare saker, som att anmäla dig frivillig att hjälpa till vid skolutflykter och liknande). Du har redan innan förlossningen börjat efterlikna exempelvis björnar och andra övervintrande djur, som hamstrar och boar inför den stora dagen.


Ah, kopplingen till naturen. Att bli mamma är inte bara att vara ett väsen tydligen. Enligt Allt om barn är en kvinna/mamma även en alligator, en björn och en hamster. Jag vet inte varför vissa gör kopplingar till djurens värld, främst om egenskaper eller händelser som är kopplat till kön, både biologiska och konstruerade. Kvinnor blir alltid i såna här sammanhang jämförda med omhändertagande djur och män antingen med djur som har hög rankning bland de andra i en flock eller som ett djur som inte alls finns med i "djurfamiljen". De som gör såna kopplingar försöker hitta sätt att förklara och hitta bevis för att kvinnor och män är skilda åt och aldrig mötas de två. "Kvinna och man är varandras motpoler - det är ju bara att se på djurvärlden", verkar de här naturliga-orsaker-personerna tänka. Det brukar också användas som argument till varför en kvinnas yrkesliv och lön inte är lika viktigt som en mans. "Det är ju bara att kolla på djurens värld - där är det honan som tar hand om ungarna medan pappan är ute och jagar eller förökar sig med andra honor. Så har vi också varit, på stenåldern ni vet."

4. Klärvoajans – förmåga att veta exakt vad som kommer att hända, genom drömmar eller inneboende kunskap
Alla säger att det blir en pojke. Men du vet att det är en flicka – och troligtvis har du rätt.


Here we go again - kvinnan är ett väsen och inte en människa. Hon vet och kan förutse allt under graviditeten, genom att drömma om det eller genom den kunskap som hennes förmödrar införskaffat och berättat vidare. Mm, de som överlevde vill säga.

5. Förmåga att få hjälp med det ena och det andra
Använd graviditeten till din fördel genom att låta din partner bära tvättkorgen, diska och så vidare. Du bär ju faktiskt på ett barn, du kan ju inte göra allt.

Enligt den här fantastiska sidan Allt om barn är det kvinnan som har ansvaret för hushållet. Genom sin graviditet kommer en förmåga till henne som gör att hon kan be sin snubbe att HJÄLPA henne med lite saker hit och dit. Hade min karl inte redan tagit sitt ansvar i vårt hem skulle han liksom inte ens bli tänkt på som pappa-material...

6. Högkonsumtion - förmåga att kunna svulla utan dåligt samvete
Plötsligt kan du äta tre portioner glass och en hel calzone. Och när du är klar – vara redo för efterrätt.


Allt om barn förutsätter att alla kvinnor går omkring med en anorektisk och fruktansvärd självbild där det inte är okej att äta lite för mycket mat ibland. Visst, att känna sig som en klubbad säl och inte kunna röra sig varje gång man ätit är kanske tecken på att man ska ändra matvanor för att t ex kunna sköta sitt arbete. Men dåligt samvete - aldrig!


Kommentarer
Postat av: Evelina

Jag klickade också på den länken idag och tänkte att nu ska jag få läsa något spännande som man inte vet om! Men så besviken och arg jag blev när jag läst artikeln. En grov förolämpning och jag förstår inte varför man väljer att publicera något sånt här. Första bilden man möts av är dessutom en bild som är inzoomad på ett par bröst, inte en gravidmage som de flesta förknippar med gravida.... Tack och lov kommer artikeln inte från DN utan från Parenting.com men ändå, varför publicera skräp?

2009-09-30 @ 13:26:16
Postat av: Maria

Nä jag kan inte heller förstå varför den här typen av artiklar publiceras. Detta är ju inte den enda men är nog den värsta hittills. Och även om det såklart inte är DN som gör den här skiten så förstår jag inte varför de väljer att ha ett samarbete med Allt om barn-sajten.

Och bilderna som ska illustrera bilderna är ju helt knasiga i sig, typ som du skriver ovan. Eller bilden till Övernaturlig förmåga, helt crazy blick...

2009-09-30 @ 14:02:02
Postat av: Shanis

Du glömde

"Kroppsdelsmutation – förmågan att förändra utseendet"

Något de flesta av oss älskar med graviditeten – större och finare tuttar. Var kommer de ifrån? Vem bryr sig? Känns som att man bara får gilla läget med Pamela Anderson-hyllan."



Inte för att försvara parenting.com så står det faktiskt:"Obs! Texterna är skrivna med glimten i ögat."

2009-09-30 @ 15:31:12
Postat av: Maria

Mm hade tänkt att skriva om kroppsmutationen men orkade inte mer...Missade att de skrivit så fast de satt ett Obs! Scrollade inte så långt. Men spelar ingen roll, tycker ändå inte att det var så roligt...

Tycker den där sidan, alltså Allt om barn, är rätt vidrig. Fast jag gillar tonårsexperten!

2009-09-30 @ 19:02:22
URL: http://sprangdanka.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra!

2009-09-30 @ 19:22:43
Postat av: Maria

Tackelitacktack!

2009-09-30 @ 21:46:12
URL: http://sprangdanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0