det här med amning...

Ibland är det lite lustigt när något man gått och funderat på eller diskuterat med någon strax därpå dyker upp som nyheter eller diskuteras mer offentligt. För några inlägg sedan skrev jag ju om den ammande mamman på Myrorna och funderade på hur det kändes (för mig) att se någon som ammar. Jag fick klura några minuter innan jag kom fram till att hon hade sin fulla rätt att avsexualisera sina egna bröst och amma öppet.

Men det där med amning, och kvinnors bröst, är tydligen ett hett ämne som många har sin bestämda åsikt om. I DN:s etikettspalt har det nu i veckan diskuterats just om det är okej att amma öppet på t ex restaurang. Just nu har frågan 105 kommentarer, varav några försvarar mammorna medan andra förfasar sig över vissa mammor som "slänger fram det mjölkstinna bröstet och visar den såriga bröstvårtan". Tycker att bilden av mammor som sitter överallt i vårt offentliga rum och som bara slänger fram brösten upp i trynet på stackars oskyldiga åskådare är smått roande.


I Aftonbladet bl a berättas om Ragnar (som trots sitt namn är 26 år) som vill exprimentera med sina bröst och se om han kan stimulera dem till att producera bröstmjölk så att han kanske kan amma sina framtida barn. Jag tycker att det är ett spännande projekt och ser fram emot att följa Ragnar på sin färd att utmana normer och könsroller.

Men herregud vilka reaktioner som följer artikeln! Folk protesterar mot att det inte är naturligt, en del frågar sig om "män kommer börja springa omkring i kjol", och favoriten "män är män och kvinnor kvinnor" skrivs så hysteriskt att tangentbordet glöder.

Oavsett vad resultatet blir så tycker jag att tanken med Ragnars projekt är bra och jag tror att barn kan finna tröst hos sin pappas bröst genom att snutta (skrev jag just snutta?) på dem. Även om det inte kommer mjölk ur dem. Att en kvinna "ska" amma brukar väl härledas till argument som "närhet" och inte bara "näring"? Kan pappan skapa samma närhet till sitt barn, även innan barnet är 1 år och mer lekbart, är det väl jättepositivt!


Ja amning och bröst är verkligen en het potatis. Helst borde ammande föräldrar gömma sig under täcket hemma i sovrummet för att undvika att väcka anstöt när de påminner oss andra att kvinnor är kvinnor och män är män (eller hur var det nu?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0