ha katt vs inte ha katt

Under den här veckan har Pierre och jag varit kattvakt till två små femmånaders kattungar, Ulla och Hilda. Jag har pratat lite här och där om att kanske skaffa katt. En i mitt lag frågade om inte jag kunde sköta om hennes katter när hon åkte bort och självklart sa jag ja. Bra sätt att ta reda på om jag är kattypen eller inte (och om Pierre är kattypen eller inte). Här följer därför en utvärdering enligt min princip "Efter regn kommer solsken" som jag ju aldrig anammar nu för tiden i denna blogg. Måste bara säga att katterna i sig inte utvärderas, bara grejen att ha katter i sitt hem.

Dagens kattfel:
- Kattsanden. Och katthår. Även om katterna har som en stor resbur som de kissar och bajsar i sprätter sanden ut ändå. Imorse blev jag trött på den osköna sanden som fastnade under mina fötter. Lösning: köpa liten handdammsugare som enkelt och smärtfritt suger upp sanden i badrummet och på så vis förhindrar sanden att spridas i övriga lägenheten.
- Det praktiska planerandet. Jag började tänka på jul (är ju faktiskt bara två månader kvar drygt) och hur ska vi få med katterna till Örebro och Norrköping? Om vi ska ta med dem alls? Var ska de vara i så fall? Sådana frågor började hjärnan ställa. Lösning: använda mig av mitt notoriska planerande. Jag planerar ju allt idag, att planera lite till är väl inte så farligt? Dessutom har vi ett litet kattnätverk här nere som, kanske inte över jul men andra gånger, kan se efter husdjuren.
- Det faktum att husdjur tar mycket tid och engagemang. I alla fall unga katter, katten som djur är ju som bekant rätt självständig. Lösning: se punkt 1, 2, 3 och 4 under Dagens rätt.

Dagens katträtt:
- Katter är väldigt mysiga och sällskapliga, i alla fall de flesta. Ett härligt sällskap, du är aldrig ensam. Att leka med katter är också roligt.
- Katter är alltid alltid söta. det gör en glad.
- För mig som är mörkrädd är en katt bra, som kan ge mig sällskap bland skuggorna om jag är sover själv. Fast man har ju hört att katter ser spöken. Hmm... men katten kan säkert slå och klösa spöket så det försvinner.
- Att se en katt ligga och sova eller sitta och titta ut genom fönstret är så himla fint. Ger en så lugnande effekt.

Jaa jag tror att de positiva delarna absolut överväger de negativa. I alla fall för mig. Harkel harkel.


Kommentarer
Postat av: Karro

Det kan ju vara idé att skaffa en äldre katt från exempelvis ett katthem. Där vet de ju vad katten har för temperament samt om den klarar av att vara innekatt, nackdelen med det är ju lite små egenheter (som Russins grej att hon ogillar barn vilket är ganska jobbigt i vissa situationer).



Att resa med katt funkar faktiskt väldigt bra. I somras åkte vi tom bil mellan Norrköping och Skellefteå (ca 12 timmar) och det gick galant! Bara att man vänjer dem tidigt vid att vara i buren och att de får följa med redan från början. Sen så ser man till att ha nån gammal låda eller köper en kattlåda och förvarar hos föräldrar/dit man reser ofta. Mest postitivt, jag håller med:)

2009-10-16 @ 01:51:47
Postat av: Shanis

Jag var kattvakt förra påsken åt lilla Måns. Han tyckte inte om att jag var borta så länge om dagarna och demonstrerade vackert genom att bajsa utanför lådan...

Men det var väldigt mysigt och se att han faktiskt saknade en när man väl kom hem... men en jäkligt underlig katt. Min mamma tyckte han var tråkig och därför fick Måns sitt nya namn: TRÅKMÅNS =)

2009-10-16 @ 08:38:44
Postat av: Evelina

Bra att du testar att ha katt innan du går och köper en.... Håller med kommentarerna ovan i många saker. Kom bara ihåg att ett husdjur alltid har en egen personlighet och blir kanske inte alltid just som du tänkt. Men de är fina ändå ;)

Jag är ju ganska partisk men det är så mysigt att ha ett husdjur. Gränslös kärlek (nästan jämnt iaf) men man måste vara duktig på att visa att man tycker om sitt husdjur också.

2009-10-16 @ 13:02:38
Postat av: Maria

Å vilka smarta komemntarer! Fint att ha så visa vänner :)

Jo en äldre katt kanske skulle vara bättre, samtidigt är de små ju så söta (jag vet, inget vettigt argument) och det är spännande att följa ett djurs utveckling och se den utveckla en personlighet. Och man får väl vara beredd på att djur är på olika humör och kanske inte alltid beter sig så man själv vill.

Men den gränslösa kärleken...det är den som lockar och som kan överbrygga alla eventuella "fel" hos en katt (felen måste man såklart jobba med, om det är så att katten bajsar på fel ställen..). Så känner jag i alla fall och det har varit väldigt tomt under helgen utan lilla Ulla och Hilda, det måste ju erkännas.

2009-10-19 @ 09:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0