malmöfestivalens första dag!

Dagens fel:
Anti-Malmöfestival-åsikter.
Idag startar Malmöfestivalen, en festival fylld med många olika aktiviteter (se Dagens rätt). Men det finns röster lite här och var som haaaatar Malmöfestivalen, som tycker att den ska bort. Jaja alla har väl rätt att ha en åsikt och även yttra den men argumenten till varför den ska bort är en aning märkliga. Här är som jag ser det de två huvudargumenten:
- "de e bara bonder och white trash som kommer in till malmu och dricker uul"
- "jag har tröttnat på att det har varit samma sak i tio år nu och därför vill jag inte ha den kvar"

Okej. Att du bara ser människor, bönder eller inte, som bara sitter och dricker öl, kan det ha något med att göra att DU också bara sitter och dricker öl? Kan det vara så att du inte tar del av alla de aktiviteter som finns och därför hamnar du i ett öltält (som tydligen har tagits bort i år?) och där ser du människor som du betraktar som white trash och mindre värda? Som också, liksom du, har missat alla andra grejer och aktiviteter som finns på festivalen. Och som bara sitter och dricker öl. Möjligen äter langos också.

Sen, om du har gjort samma sak i tio år, kanske druckit öl i samma öltält, kanske köpt samma kängurukött som året innan, ja då är det ganska naturligt att du tröttnat. Men vet du! Det finns fler invånare än du i Malmö. Jodå, så är det faktiskt. Det finns andra människor med andra åsikter än du, som kanske upplever festivalen för första gången, eller andra gången som jag. Som kanske inte köper kängurukött och öl men som gillar alla gratis (!) spelningar och att staden lever upp. Men visst, att ha åsikten att "om inte jag vill då vill ingen annan heller", det är nog ett givande synsätt.


Dagens rätt: asiatisk kycklingsoppa med bröd
Malmöfestivalen.
Tänk dig att gå runt i stad som är färgglad, full med människor, spelningar med till exempel bob hund, Thåström, artister från England och USA och en massa andra, konst, poesiutdelning, stand up, och mycket mer. Tänk dig sedan att allt detta kan du göra gratis, det här har du och Malmös invånare lagt några futtiga skattekronor var på (antar jag). Är inte det rätt roligt och fantastiskt! Precis det här är Malmöfestivalen. Att festivalen i år dessutom är förlagd till stora delar i mysiga Folkets park ser jag som en extra bonus.
Skåningar - ut och roa er i dagarna nio!
(Själv ska jag ut och käka med Pierre ikväll och sen se Jonatan Johansson sjunga ut.)

Kommentarer
Postat av: Markus

Langos är faktiskt gott Maria :) Kan vara i alla fall om man köper den på rätt ställe vid rätt tillfälle på dygnet. Jag klassar den nog snarast som "nattmat" och i jämförelse med donken eller rosa pantern här i Uppsala, står den sig starkt!

2009-08-14 @ 14:39:20
URL: http://unglamorized.wordpress.com
Postat av: Maria

Haha ja inget ont om langos men det blir typ nationalrätten på Malmöfestivalen så det raljeras en del över det :) Allt slår donken alla tider på dygnet men det där rosa pantern kan jag ju inte uttala mig om. Hur är det att bo i Uppsala förresten? Du får skriva ett inlägg om kanske Sveriges mest anonyma stad (fördomarna haglar starkt!)!!

2009-08-14 @ 17:59:11
URL: http://sprangdanka.blogg.se/
Postat av: Shanis

Eftersom jag själv arbetar med att få fart på en statsdel i Stockholm vet jag vilket arbete som krävs för att få igång liknande festivaler. Visst kan några uppleva det som långtråkigt, om man utgår från snarlika teman. Det man däremot inte ska glömma är att det är just detta som gör att folk känner till konceptet och vet vilken kvalité som upprätthålls. Men andra ord blir det fler besökare då de tidigare besökarna sprider budskapet vidare. Tycker man inte om det som bjuds, ja då får man helt enkelt engagera sig själv och komma men nya idéer. Människor som klagar finns det gott och de försvinner inte heller. Tråkigt att dessa människor inte tänker på vilken glädje en festival som malmöfestivalen inbjuder till.

2009-08-17 @ 16:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0