svart onsdag

Någon gång när jag jag var runt tio år gjorde jag en upptäckt om mig själv. Jag pratade med någon, kanske mamma, om hur alla siffror ligger på en linje. Jag möttes av oförståelse när jag förklarade: Linjen börjar med 0 till vänster, går till höger fram till 10 där den svänger snett åt vänster igen upp till 1000. Vid 1000 vänder linjen återigen till höger  fram till 10 000 ,vänder sen till vänster och fortsätter så till en miljon. Vid miljonen blir det typ mörkt för där tappar jag väl uppfattningen om siffrornas storhet eller nåt.

Likadant är det med bokstäver. A börjar till vänster och linjen går sakta nedåt till höger bort till Ö. Samma sak med veckodagarna och månaderna, fast där är det mer som ovala cirklar som jag liksom svävar över beroende på vilken dag eller månad det är idag. Det går att zooma in och ut från cirklarna och bryta ner till exempel ett år till en veckodag i mars.

Ja just ja, alla siffror, bokstäver, veckodagar och månader har olika färger. R är grön, S är vit. 20 är blå, 3 är gul. Maj är röd, september vit.

När det gick upp för mig att andra människor inte har sådana här linjer eller cirklar eller färger tänkte jag att jag väl har ovanligt konstig fantasi. Det har ju yttrat sig på många sätt förut, det vet dem som känner mig bra. Jag tänkte inte så mycket på det fram till för något år sedan då jag läste om en tjej i Sydsvenskan. Hon hade också sådana här linjer och cirklar och sa att Bengt var vit och 58 röd, eller vad hon nu hade för färger (för mig är Bengt brun och 58 grön med dragning åt gult). Jag fick världens aha-upplevelse och det var så skönt att få en förklaring till varför jag tycker att mina bröder är blå (Erik) och vit (Jens). Denna tjej hade synestesi och det är precis vad jag också har.

Ooo här har jag hittat värsta synestesi-sidan, kolla in i en galen värld: synestesi.se/


Idag är det onsdagen den 12:e augusti. Onsdag är svart, 12 är mörkt blå, augusti är röd. En ganska så svart dag med andra ord.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men har denna synestesi några speciella för- och nackdelar?

2009-08-12 @ 14:20:30
Postat av: Maria

Ja du, det har jag inte funderat så mycket över faktiskt. Men som någon på den där synestesi-sidan skrev: vad färglös en värld utan synestesi måste vara :)

2009-08-12 @ 18:34:51
URL: http://sprangdanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0